Nieuwe blog, nieuwe energie

 

Ja, dat is even wat anders ;) 

Helaas kan ik bij Jimdo maar tot 500 mb aan blogs schrijven, dus ik ben een nieuwe gestart! 

 

 

Woensdag 11/04 schreef ik het volgende

 

Wat een topdag vandaag

Ik werd natuurlijk zoals gewoonlijk weer voor de wekker wakker. Gelukkig had ik minder pijn aan mijn kies dan gisteren. Heb het advies van de tandarts opgevolgd en een mondwatertje gezocht.

We hadden onze laatste les Spaans, waar ik toch weer veel geleerd heb. We willen nu vooral zelf meer oefenen in plaats van alleen maar heel veel informatie krijgen. Claudia was weer geweldig, wat een lief mens.

Na de lunch met Daniel en Pablo bij Alex gingen we ons klaarmaken voor Crecemos Felices.

De jongens speelden op het voetbalveldje en een paar kleintjes en de meiden zaten ernaast te klieren. Twee Duitse vrijwilligers waren mee aan het spelen met voetbal en het leek er niet op dat wij welkom waren als meiden.

We zagen een box met oud papier staan en besloten om hiermee te beginnen. Eerst een soort flessenvoetbal met oude boeken, zodat de jonkies konden oefenen met schieten. Linda begon met bootjes vouwen van wat papier en we gingen over op vliegtuigjes waar de kinderen mee konden spelen. Even voelden we ons voldaan en nuttig voor die lieve kinders. Rond 15:30 begon het huiswerkuur. We konden niet veel doen hier, behalve doen alsof we juffen zijn. Ik moet zeggen dat ik ook werkelijk waar geen idee heb hoe de kinderen tegenwoordig leren hoe ze moeten vermenigvuldigen.... Ik doe ook geen opleiding tot juf dus waarom zou ik? Na een tijdje toekijken en uit mijn neus vreten besloot ik te informeren bij een begeleidster over het kamp en hoe verder. Ons was verteld dat wij de leiding hebben over het hele kamp en de activiteiten mochten verzinnen en geven. Het kamp zou in april of begin mei zijn. Vorige keer hebben we het weer nagevraagd en toen werd ons bevestigd dat wij de activiteiten inderdaad mochten voorbereiden met pmt thema's. Even hadden we hoop voor alsnog een mooi projectje. Tot vandaag, toen ze mij vertelde dat het kamp niet in april of mei kan, maar in juni wordt gehouden, wanneer wij alweer in Nederland zijn. Boem, pats, klaar. Waar ik nog een beetje positiviteit en hoop had, is het nu alweer een domper. Nog zeven weken te gaan, en wat kunnen we doen? Waarschijnlijk 7 workshops van 40 minuten. Wordt een leuke presentatie van onze impact hier.

 

Inmiddels zijn we een dikke week verder. We hebben opnieuw contact gezocht met school en weer een gesprekje gehad met onze begeleidster hier. Misschien ben ik tot nu toe niet helemaal duidelijk geweest over mijn stage maar kort gezegd: mijn stage valt intens tegen. En nee, dat komt niet omdat ik zulke hoge verwachtingen had. Op een of andere manier zijn er vanuit 4 kanten dingen verkeerd gecommuniceerd en verkeerd begrepen/ontvangen. Hierdoor waren er andere (en verkeerde) verwachtingen over de studenten die er zouden komen, en onduidelijkheden over wat werkelijk de opdracht van de minor is. Wij komen nu niet toe aan onze opdracht van de minor op de manier hoe wij nu onze week ingedeeld hebben. Daarnaast is het werk niet voldoening gevend. Alleen de donderdag middag is voor ons interessant omdat we daar onze eigen activiteit mogen geven en deze groep kan het goed gebruiken. Het is ontzettend frustrerend dat je nu in zo’n ver land zit en niet even je stage om kan gooien. We moeten nu nog 5 weken stagelopen en hopen nog iets in ons programma aan te kunnen passen.  

Maar goed, dat is dat. Ik heb er al veel over geklaagd met Linda en bij mijn ouders en het is minder fijn om over te schrijven, maar vragen zijn altijd welkom!

 

Het weekend erna kwamen mijn ouders weer naar Lima. Zaterdag ging ik met Linda naar Miraflores, waar mijn ouders in een hotel zouden verblijven. Ze kwamen net uit een 20 uur durende busreis, dus nog een beetje brak.  Maar het deed ze natuurlijk hartstikke goed om mij te zien 😉

 

Samen zijn we naar de kust gelopen, waar we een drankje op de pier hebben gedaan. Natuurlijk ook even de toerist uithangen en veel foto’s maken. Vervolgens zijn we in een park wat fruit gaan eten en hebben we een relaxte ochtend gehad. 

 

 

 

In de middag gingen we naar Barranco, een andere wijk in Lima, die bekend staat om zijn artistieke straatjes. En niks was minder waar, we hebben veel kunstenaars gezien en ook vele muren waren beschilderd. Een heerlijke sfeer! #checkdefotos

 

We hebben vegetarisch gegeten in een restaurant ingebouwd in een oude wagon. Het was supergezellig en de ober was ook ontzettend aardig.

 

 

 

 

We zetten onze avond voort in Miraflores, waar we een rondje hebben gelopen over het Kennedy Park, en vervolgens nog een drankje hebben gedaan een nageaapte Ierse Pub.

 

Zondag ontmoetten we elkaar weer in het centrum van Lima. Er was een mis gaande in de kathedraal dus we konden even een kijkje nemen. Ook heb ik mams en paps wat van onze favoriete plekjes kunnen laten zien. Rond 12 uur vond de wisseling van de wacht plaats bij het paleis. Ik heb dit vaker gezien met mijn ouders dus keek er niet zo naar uit om marcherende mannetjes te bekijken. Maar ik moet heel eerlijk zeggen, dit was de meest vermakende, meest uitgebreide en meest originele wisseling van de wacht die ik ooit heb gezien. Het was leuk. Ja.

Daarna hebben we nog wat mooie plekjes van de stad gezien (een chocolademuseum) en zijn we naar de Catacomben gegaan die onder een klooster liggen. We hadden een aardige gids die Engels zou moeten kunnen maar we bleven met veel vragen achter. Het was wel ontzettend indrukwekkend om te zien. Het klooster op zich was al een bezienswaardigheid, en de catacomben, phoe. Ze zijn al tientallen jaren bezig om alle gevonden botten te sorteren in meters diepe kuilen. We liepen dus langs een soort put, 9 meter diep, gevuld met botten van hetzelfde soort. Er was ook een gat met alleen maar schedels, bekken, armbotten, etc. Het was ook allemaal zo neer gelegd dat het er gewoon kunstig uitzag. Gekkig wel.

 

Nou, weer in de bewoonde wereld zijn we bij een restaurantje gaan zitten. Linda ging weer naar huis, die voelde zich niet zo goed. Ik heb met papa en mama heerlijk gegeten en wat was het fijn om even goed te kletsen. We hebben natuurlijk ook nog een biertje gedaan bij de bar met weet ik veel hoeveel speciaal bieren op te tap. En ja, zelfs mama had een lekker biertje gevonden.

 

Vervolgens gingen we op weg naar de Fuenta magica, wat een 20 minuten lopen zou zijn. Onderweg liepen we over een park/plein achtig iets waar een aantal dansgroepen aan het trainen waren. Tot ons grote geluk was er ook een groepje die Bachata les had. De muziek stond goed hard dus mams en paps konden mooi meedoen. Dat was natuurlijk opvallend, en hé, er zit een meisje bij, die kan vast meedoen. En ja hoor, voor dat ik het wist stond ik de hele les mee te draaien. En wat heb ik genoten! EINDELIJK in Lima gedanst. We hebben even nummers uitgewisseld en voortaan kan ik meedoen! Thanks paps en mams, misschien moet ik soms wat vaker luisteren i.p.v. eigenwijs zijn……………..

 

 

 

 

 

Ohja, tot slot van deze mooie dag kwamen we eindelijk (vlak voor sluitingstijd) bij de fontein terecht. En dit was inderdaad magisch. Het was een park van 10 fonteinen, waarbij 1 met een hele show, en een andere die wel tot 80 meter hoog kan komen. Gelukkig konden we de show nog zien. Ik wil niet alles verklappen maar wat was het mooi. Er werden beamer’s en lasers gebruikt om het water te verlichten en om beelden af te spelen op de fontein. De beelden vormden een soort samenvatting van alle hoogtepunten in Peru. Afgewisseld met een show op muziek en licht. Ja gaaf was dat. Ik ga sowieso nog een keer met Linda terug, dus dan kan ik wel wat meer toelichten 😉

 

 

Na wat gegeten te hebben, hebben mijn ouders me afgezet bij mijn appartement en zijn ze zelf weer naar hun hotel gegaan. Maandag ochtend ben ik weer richting Miraflores gegaan en hebben we de ochtend daar nog doorgebracht. Daar waar mama even schoenen wilde kijken liepen papa en ik vervolgens met een nieuw paar schoenen weer terug naar het hotel. Spullen pakken en hup weer richting Breña. We zaten een beetje in tijdnood, dus we hebben alleen even geluncht bij Alex en toen was het alweer tijd om doei te zeggen. Gelukkig was de taxichauffeur een beetje laat.

 

Het voelde heel gek, terug in het appartement voelde het opeens weer zo leeg en kaal. Ik had weer veel lol gehad met papa en mama en nu was het klaar. Gelukkig hebben ze mij goede adviezen meegegeven en had ik weer nieuwe energie. Maar eerst weer naar stage deze week. En BIJ SLAPEN! Maandag viel ik direct in slaap, met een tandenpoets pauze tussendoor heb ik bijna 14 uur geslapen. Blijkbaar was het nodig. PS. Mijn kies is weer over. Mocht je je dat nog afvragen. Mocht ik niet eens verteld hebben wat er aan de hand was, mijn tandvlees begon een beetje te ontsteken en dat was vervelend.

 

Nou ja, dus. Toen was het dinsdag. Linda voelde zich nog niet goed en bleef thuis. Ik ben alleen naar stage gegaan en later op de middag weer naar de Y voor een gesprekje. Woensdag zijn we beiden thuisgebleven zodat ik Linda even kon zetten tot eten omdat ze dit niet deed. S ’avonds had ik dan mijn eerste Nederlandse les. Ik had netjes alles voorbereid maar verwachtte er niet zoveel van. Maar wat was het leuk. Er waren maar 5 jongens die niet bang waren om interactief mee te doen. Fijn was dat, en wat hebben we een lol gehad. Nooit gedacht dat Nederlands zo’n leuke taal was 😉

 

En toen was het donderdag, weer een ochtendje bij de kleuters waar ja, idd, een kind in zijn luier had gepoept. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn MAAR HET STINKT. EN HET ZAT BIJ MIJ OP SCHOOT. Dus het was wel een probleem voor mij.

 

Iehl

 

Linda bleef weer thuis, dus ik had weer lunch meegenomen van Alex. Ik ben een beetje alleen aan het ronddwalen deze week! Dan pas merk je hoeveel je samen doet eigenlijk. Maar misschien ook wel goed voor me. In de middag ging ik naar Crecemos Felices, waar ik een workshop zou moeten geven. Maar natuurlijk, dit ging weer niet door. #5left. Gelukkig heb ik wel een leuke middag gehad, gedanst met de kiddo’s en taart gegeten. Er is een groep oudere dames die de kinderen eens per maand bezoeken en verwennen met cadeautjes en lekker eten. En dat was deze dag (ook steunen ze de groep bv. Tijdens kerst etc.).

 

In de avond ben ik alle foto’s van de vakantie gaan sorteren en nu is het alweer vrijdag!

We gaan zo naar een nieuwe locatie, om te kijken of we daar een groep kunnen krijgen voor naschoolse vrijetijdsbesteding of zoiets dergelijks.

 

Ben benieuwd…

 

 

Tot snel!